aanbod‎ > ‎initiatie‎ > ‎viool Suzuki-methode‎ > ‎

Shinichi Suzuki en zijn moedertaalmethode

Shinichi Suzuki wordt in 1898 geboren in Nagoya (Japan) en sterft een kleine honderd jaar later in 1998. Hij is de zoon van de stichter van de grootste vioolfabriek ter wereld. Zelf start hij zijn vioolstudie op 17-jarige leeftijd en gaat hij in Tokio studeren op uitnodiging van Markies Tokugawa. Nadien reist hij naar Duitsland waar hij een leerling wordt van de beroemde vioolpedagoog Karl Klingler. Tijdens zijn verblijf in Duitsland komt hij nauw in contact met o.a. Albert Schweitzer en Albert Einstein.

In Duitsland ontmoet hij ook Waltraud Prange met wie hij in 1928 in het huwelijksbootje stapt. Na 8 jaar studie bij Karl Klingler keert hij terug naar Japan om er te musiceren en er te onderwijzen.

Shinichi Suzuki wordt één van de eerste Japanse concertviolisten en hij richt met zijn broers een strijkkwartet op. Hij gaat ook onderwijzen aan de Keizerlijk Muziekacademie en de Kunitachi muziekacademie in Tokio.

De Tweede Wereldoorlog betekent echter het einde van zijn podiumloopbaan.

De “Moedertaalmethode”

Vanaf 1945 ontwikkelt hij een nieuwe onderwijsmethode: de moedertaalmethode. Sommige van zijn eerste leerlingen, Toshiya Eto en Koji Toyoda, worden met de moedertaalmethode beroemde concertviolisten.

De moedertaalmethode is geniaal in haar eenvoud. Ieder kind is bekwaam om op heel jonge leeftijd de eigen moedertaal te spreken, enkel door naar de ouders te luisteren en hen te imiteren. Ouders moedigen op hun beurt de kinderen aan bij elke kleine vordering.

Door op een identieke manier een muzikale omgeving te creëren ontwikkelt het kind op dezelfde wijze een muzikale bekwaamheid of talent. Ieder jong kind is inderdaad bekwaam om al op heel jonge leeftijd een instrument te bespelen zoals het in staat is om de moedertaal te spreken. Door steeds te luisteren naar eenvoudige liedjes leert het kind op het gehoor de muziek spelen. Elk kind op zijn/haar eigen ritme, in een altijd stimulerende omgeving. Zo leert het kind met liefde en spelenderwijs de universele muziektaal. Wanneer de ouders dan nog deelnemen aan het proces door zelf de lessen bij te wonen en door zelf ook een instrument te leren spelen wordt het aanleren van een instrument voor elk kind een bijzonder prettige en uitdagende ervaring. Vanaf de periode dat Shinichi Suzuki de moedertaalmethode ontwikkelt concentreert hij zich uitsluitend op het lesgeven aan kinderen en adolescenten.

Voor zijn pedagogisch werk krijgt hij overal eretitels en prijzen en ontvangt hij  8 eredoctoraten.

Shinichi Suzuki sterft in 1998 nadat reeds honderdduizenden kinderen viool of andere instrumenten leerden bespelen via zijn methode. Op dit moment wordt het aantal Suzuki-leraars in de hele wereld op meer dan 10.000 geschat.