aanbod‎ > ‎initiatie‎ > ‎viool Suzuki-methode‎ > ‎

Waarom op vroege leeftijd beginnen met een instrument?

Het aanvoelen van schoonheid, gevoeligheid, de uiting van emoties, het zorg dragen voor een kostbaar voorwerp, de beheersing van het lichaam, coördinatie, doorzettingsvermogen, zich uiten voor publiek, discipline aan de dag leggen...het zijn maar enkele voorbeelden van wat een kind zou kunnen meekrijgen bij het aanleren van een instrument.

Al deze dingen kunnen we natuurlijk niet aanleren in enkele dagen, weken of maanden. Deze kwaliteiten worden geleidelijk aan bijgebracht en vragen een inzet van vele jaren door de hele omgeving van het kind.

Dat is één van de redenen waarom starten met een intrument op jonge leeftijd een enorm voordeel met zich meebrengt. Zeggen we niet altijd:”Jong geleerd is oud gedaan!”

De motoriek van jonge kinderen ontwikkelt bijzonder snel en natuurlijk. Een kind neemt zoals een spons alles vanuit zijn omgeving in zich op. Hoe jonger het kind met zijn instrument begint, hoe natuurlijker het er mee omgaat.

Ook de in eerste instantie abstracte, theoretische benadering van de muziek zal anders zijn. In het officiële onderricht volgen kinderen eerst een volledig jaar AMV volgen alvorens ze met een instrument mogen beginnen. Dat is te vergelijken met een kind dat eerst leert lezen en schrijven voor het zou mogen praten. Dat lezen en schrijven is natuurlijk ook belangrijk, maar kan later aangeleerd worden nadat het op een positieve manier in contact is gekomen met de praktische kant van de muzikale taal.

Als Suzuki-leerkracht geloof ik zeer sterk dat talent iets is wat aanwezig is bij elk kind. Alles hangt af van hoe het talent ontwikkeld wordt.

Een mooie vergelijking is die van het kampvuur.

Zoals bij een vuur begint alles met een klein vonkje. De vonk laten overslaan is al heel moeilijk. Als het papier en de kleine takjes eindelijk vuur vatten moeten we héél voorzichtig zijn zodat het vuur niet uitdooft. We moeten het vuur goed verzorgen tot het sterk genoeg is om iets grotere takken aan te kunnen. Het vuur wordt steeds groter en uiteindelijk kunnen we zelfs grote boomstammen op het vuur gooien.

Deze vergelijking toont aan dat de beginjaren bij het ontwikkelen van vaardigheden en talent cruciaal zijn en dat het talent exponentieel vergroot naarmate de basis goed gevormd is.

Het is dus cruciaal dat kinderen op tijd in contact komen met muziek.

Peter Nys, vioolleerkracht.